
Néhányak szerint 2021. október 21. volt történelmünk azon pillanata, amikor a világ a digitális átalakulás újabb útjára lépett. Ezen a napon a Facebook neve Meta-ra változott, és bár lehetséges, hogy a virtuális tantermekben a vállalati márkaváltás ezen stratégiáját már nem tanítják, a fejlődés felgyorsításában betöltött szerepét azonban szinte biztosan. Ez a technológiai ökoszisztémában messzemenő következményekkel jár, ezáltal túlmutat a szórakozáson és megköveteli a vállalatok technológiai vezetőinek figyelmét.
A Meta egy olyan jövőt vizionál, melyben a mai online világ közösségi élményeinek hibrid terében élhetünk, olykor háromdimenzióba kiterjesztve azt, máskor pedig a fizikai világba vetítve. Ez lehetővé teszi, hogy ha fizikailag nem is lehetünk együtt, akkor is valósághű és magával ragadó élményeket osszunk meg másokkal.
Miközben a jósló nyelvezet azt is szemlélteti, hogy jelenleg hol tart a metaverzum – távol a (virtuális) valóságtól, megmutatja számunkra azt is, merre tartunk pontosan. A technológiáktól az élő alkalmazásokig ma a metaverzum is csak egy a sok születőben lévő digitális koncepció közül, amelyek az elkövetkező években szeretnék magukra vonni a figyelmünket.
A metaverzum számos előnyt hordoz magában, amelyek közül kiemelendő a már bevált technológiák online világ élményeivel való egyesítése, ezáltal a valósággal sokkal élénkebbé és integráltabbá téve digitális életünket. A metaverzum részei főként azoknak lehetnek ismerősek, akik kedvelik az online gaming világát. Mint tudjuk, ezen a téren nincs hiány abból az impozáns „világból”, ahol avatárként létezhetünk, interakcióba lephetünk másokkal, virtuális pénzt költhetünk, és még sok más tevékenységet végezhetünk, ami teljesen ekvivalens a való világban lévőkkel.
Gaming eszközeinket áruházunkban itt tekintheti meg!
A szórakoztatáson túl ez a koncepció kiterjeszthető életünk sok más területére is, beleértve például a munkahelyünket. Emiatt olyannyira hatalmas a benne rejlő potenciál, hogy a Meta, az Apple, a Google és a Microsoft (számos más márka mellett) várhatóan komoly küzdelmet folytat majd a piaci részesedésekért.
Csupán a Facebook a tavalyi évben közel 10 milliárd dollárt különített el metaverzum befektetésekre, ami elsőre soknak tűnhet, azonban az ökoszisztéma egészének potenciális értékéhez képest, ami a következő 5-10 évben elérheti akár a 30 billió dollárt, jelentéktelen összegnek számít. Ha a jóslások bármiképpen is korrelálnak a valósággal, az eddig bevett ipari szektorok mérete eltörpülhet a metaverzum mellett.
Függetlenül attól, hogy mekkora lesz majd a metaverzum, nem valószínű, hogy minden problémamentesen fog működni. Jelenleg is számos fontos kérdés kapcsán merülnek fel aggodalmak a biztonságtól és a fentarthatóságtól kezdve az esélyegyenlőségig és az adatvédelemig.
Üzleti előnyök
A szórakoztató és életszerű alkalmazásoktól eltekintve, a metaverzum teljeskörű elterjedését és használatát nagyban befolyásolni fogja a vállalatok működésére gyakorolt általános hatása.
A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy a metaverzum különböző kontextusokban és üzleti folyamatokban fog megnyilvánulni: „Ha a kiskereskedelmet vagy az építkezést nézzük, az is olyan, mintha lenne egy digitális ikertestvérünk: van egy gyárunk, és megpróbáljuk elképzelni, hogyan lehet szimulálni a működését. Ez is egy játék gyakorlat, kivéve, hogy valójában nem játszunk. Ilyenkor azt próbáljuk szimulálni, hogyan működik egy gyár.”
Ezenfelül a metaverzum valószínűsíthetően hatással lesz az ügyfelek vállalkozásokkal való kapcsolatára, ahogy ez a virtuális kiskereskedelmi élményeknél, ahol használják a kiterjesztett valóságot (AR), ez már látható. Elöljáróban az, hogy az élményeinket előre vizualizálhassuk – kép- és videónézés helyett -, mint például az üdülési helyszínek és szállások megtekintése vagy egy megvásárlandó vagy bérelhető ingatlan körbejárása, a metaverzumba való integrálódás első lépései lehetnek.

A munkahelyi környezetben a valós helyzetek javítása, megismétlése vagy helyettesítése a felhasználói élmény jelentős fejlesztését kívánja meg. Vegyük például az alkalmazottak képzését, ahol a valósághű digitális élmények valódi potenciált jelentenek az elkötelezettség mélységének és az eredmények stabilitásának javítására. Ezt a potenciált eredményekké kell alakítani, így a szervezeteknek látniuk kell a további innovációt a technológiák és alkalmazások fejlesztésében, mielőtt elköteleznék magukat a metaverzum mellett.
Azonban azon szervezeteknek, amelyek fel akarják fedezni a metaverzumban rejlő lehetőségeket, érdemes pozitív megközelítést alkalmazniuk, és új technológiákkal, ötletekkel és alkalmazásokkal kísérletezni. Ezáltal megtalálhatják a jelenlegi technológiák korlátait, és még idejében visszaléphetnek minden azonnali elköteleződéstől. Akkor sincs ok aggodalomra, ha egyesek szerint még nem jött el az idő az ilyenfajta elköteleződésre. Ne feledje: Bármilyen elterjedtté is válik a metaverzum, az üzleti élet bizonyos aspektusai a gazdaságon keresztül továbbra is a helyszíni és a személyes ügyintézéstől fognak függeni. Például a helyszíni szolgáltatást nyújtó szervezetek nagy részénél még nem látható előre, hogy a digital-first technológiák integrációja mennyire mélyrehatóan megy végbe. Az ipari innovátoroknak alaposan át kell tanulmányozniuk a metaverzum nyújtotta lehetőségeket, hogy az előnyöket kihasználva további fejlesztéseket eszközölhessenek a hagyományos (fizikai) folyamatokon.
Az új paradigmák általános elfogadása gyakran sokkal tovább tart, mint ahogy azt az emberek várják, és ezt biztosan megmutatták nekünk a technológiai innovációk közelmúltbeli eseményi. Gondoljunk csak arra a hírverésre, amely az ezredfordulón a “Szoftver mint szolgáltatás” (SaaS) szektor körül létezett, és amelynek később évekbe telt napjaink globális sikertörténetévé válnia.
A metaverzum is hasonló mintát követhet, már csak azért is, mert hatalmas technikai kihívásokat kell leküzdeni a mai, kissé elcsöndesedett közösségi, AR, VR és támogató technológiák nagymértékű integrálhatóságához. A technológiai vezetők számára ez egy új területet jelent, amely innovációt, hatékonyságot és versenyelőnyt kínál. Ez idő alatt is látni fogunk lenyűgöző példákat arra, hogyan is fog kinézni a digitális jövőnk, így ez mindannyiunk számára az izgalmas valódi és virtuális élmények sorozatát hozza el.
Forrás: Jim Darragh, a Totalmobile vezérigazgatója