A mesterséges intelligencia (MI) varázslata tulajdonképpen azért jött létre, hogy megmentse a világot, egyszerre legyen szédítő és rémisztően izgalmas is, határtalansága és fejlődési ütemének gyorsasága miatt. Azonban területei és annak kitalálása, hogy ez pontosan hogyan fog működni a tervezés világában, többnyire még mindig ismeretlen.

A tervezők és a fejlesztők között folyamatos beszélgetések folynak az MI, a gépi tanulás, a Deep Learning, a virtuális, a kiterjesztett és a kevert valóság (VR, AR és MR) jövőbeli hatásairól, valamint arról, hogy hogyan változtathatja meg ez a munkánkat és összességében milyen hatása lesz.

Hogyan kapcsolódik ide a dizájn?

A mesterséges intelligenciával új kapcsolatokat kell kialakítani az ügyfél és a termék között. Ez a típusú interakció csak a kezdete lesz annak a folyamatos beszélgetésnek, amely az üzleti szegmens és a fogyasztók között folyik arról, hogy a mesterséges intelligencia jelenleg mit tud, és mit kell még tudnia a termékek és szolgáltatások terén. A tervezők hozzák majd az innovációhoz szükséges empatikus kontextust, és így lesz sikeres egy vállalkozás a mesterséges intelligencia által.

A felhajtáskeltésen túl

A mesterséges intelligencia sok lehetőséget rejt magában a dizájn világa számára, de ehhez a körülötte kialakult felhajtást meg kell szüntetni. Hasznosabb lenne – legalábbis rövid távon –, ha a tervezők nem “mesterséges intelligenciaként” gondolnának az MI-re – mintha ez valamiféle varázstechnológiaként működne, hanem inkább “kiterjesztett intelligenciaként”.

A robotok nem váltják fel a tervezőket. Az IBM vezérigazgatója, Ginni Rometty nemrég úgy fogalmazott, hogy “ha az MI kezdőbetűit veszem alapul, jelentéseként inkább a kiterjesztett intelligenciát részesíteném előnyben”.

Az MI leginkább az optimalizálásról és a sebességről fog szólni, így az ezzel dolgozó tervezők gyorsabban és olcsóbban tudnak terveket készíteni az elérhető nagyobb sebesség és hatékonyság miatt. Az MI ereje abban rejlik, hogy milyen gyorsan lehet hatalmas mennyiségű adatot elemezni és módosításokat javasolni. A szakemberek ezt követően, az adatok alapján kiválogathatják és jóváhagyhatják azokat. A leghatékonyabb tesztelendő tervek gyorsan elkészíthetők és több prototípus-változaton lehet A/B teszteket végrehajtani a felhasználókkal.

A gyors tervezési prototípusok készítése mesterséges intelligencia tervező eszközzel is történhet, ahol az alapvető vázlatokat olvassák be, megadnak néhány fontos paramétert, így egy könyvtárnyi UI-összetevő (felhasználói felület összetevő) kel életre, hogy a vállalat tervezési rendszerével összhangban lévő prototípust készítsen. Az Airbnb már most is ezt teszi, gépi tanulással és számítógépes látással támogatott mesterséges intelligenciával, kézzel rajzolt vázlatokból gyártásra kész kóddal rendelkező tervezési elemeket generál.

A tervezőknek olyan napi feladatokkal is szembe kell nézniük, mint a termék lokalizációja és ugyanazon grafikák több nyelven történő létrehozása. A Netflix már használ kiterjesztett intelligencia rendszereket az alkotások személyre szabásához és a műsorok bannerjeinek több nyelvre történő lokalizálásához. A rendszer “beolvassa” a mesterváltozatot, és a személyre szabott és lokalizált grafikák gyorsan elkészülnek. A tervezőknek mindössze annyi a dolguk, hogy ellenőrizzék a grafikákat, majd jóváhagyják vagy elutasítsák az adott verziókat, és ha szükséges, kézzel kiigazítsák őket. Ez rendkívül nagy időmegtakarítást jelent.

Egy mesterséges intelligencia-alapú algoritmus máris átvette a tervező hagyományos szerepét, és több millió egyedi csomagolástervet generált a Nutella világcég számára. Ez az algoritmus egy több tucat mintát és színt tartalmazó adatbázisból hétmillió különböző változatot készített a Nutella grafikai arculatából, amelyek mindegyike egyedi, és amelyek Olaszországban már az üvegek elejére kerültek. A befektetett energia eredményeként mind a hétmillió üveg elfogyott, mindössze egy hónap alatt.

A VR, AR és MR összetett, kihívásokkal teli világába tekintve, amelyek mind nagy tervezési munkát igényelnek, a mesterséges intelligencia segíthet a szakembereknek sokkal gyorsabban felépíteni a 3D-s VR-világokat. Miután egy alaptervet meghatároztak és megadtak néhány paramétert, egy intelligens AI-rendszer válogatott tervezési alternatívákat tud generálni, melyek közül a tervező a saját preferenciái szerint kiválaszthatná a legjobbat.

Nincs ok aggodalomra! A mesterséges intelligencia és a robotok nem fognak minket, embereket helyettesíteni, legalábbis rövid távon biztosan nem. A kiterjesztett intelligencia egy sor izgalmas lehetőséget kínál, ezért érdemes így gondolni rá ahelyett, hogy a jelenséget fenyegetésként értelmeznénk. Ezeknek a tervezési lehetőségeknek a kihasználása nem varázsütésre fog megtörténni. A tervezők együtt alkotnak a mesterséges intelligenciával, mivel kreativitásunk a művészet, a tudomány, a mérnöki tudomány és a tervezés kereszttüzében áll. A technológia a múltban erősebbé és gyorsabbá tett, a mesterséges intelligencia pedig okosabbá tesz majd minket. Csak még egy kicsit várnunk kell…

Szerző: Philips Miklós

Forrás: toptal.com

Kérje blogértesítőnket!

Ha szeretne kapni értesítést bejegyzéseinkről, vagy híreinkről, kérjük iratkozzon fel!

Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Kérjük, ezt a mezőt is legyen szíves kitölteni!
Igazolja, hogy Ön nem robot.