Az Nvidia bejelentette új GPU-sorozatát, az RTX 50-es sorozatot. Ez négy új grafikus kártyát tartalmaz: RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti és RTX 5070. Ezek árban és teljesítményben majdnem olyan őrületesek, mint ahogy azt a pletykák sugallták. Az Nvidia hatalmas teljesítményugrásokat ígér, köszönhetően a DLSS 4 új AI-erőinek.

Az RTX 5090 és az 5080 egyaránt január 30-án jelenik meg. Az RTX 5070 Ti és 5070 pedig valamikor februárban követi majd őket.

RTX 50-es sorozat: specifikációk

Van itt egy csomó minden, amire érdemes odafigyelni. Azt is tudjuk, hogy a kártyák mind 16 tűs csatlakozót és DisplayPort 2.1-et használnak majd, innen származik a 8K felbontás támogatása 120 Hz-en. A kártyák szintén a 12V-2×6-os tápcsatlakozót használják. Ez szinte már túlzásnak tekinthető a legtöbb termékcsalád esetében, de az 575 wattos RTX 5090-nek nem biztos, hogy sok túlhajtási mozgástere lesz egyetlen 600 wattos tápcsatlakozóval.

Bár a hivatalos specifikációk már megvannak, van még néhány részlet, amit valószínűleg nem tudunk megerősíteni, amíg az értékelők nem kapják kézhez a kártyákat.

Az eredeti bejelentés elfelejtett néhány információt közölni, beleértve a memória sebességét és a processzormeghajtási csomópontot, amelyeket az Nvidia azóta már bepótolt. Ebből kifolyólag tudjuk, hogy az RTX 5080 gyorsabb memóriamodulokkal rendelkezik majd, mint bármelyik másik GPU. Ez már régóta spekulációk tárgya volt, és most megerősítésre is került.

Összességében számos specifikációban nyereséget látunk. Nem meglepő, hogy az RTX 5090 a legnagyobb győztes, a memória hatalmas növekedésével (nem kevesebb, mint 32 GB-ra) és a CUDA-magok növelésével. A többi kártya nem élvezheti ezt a fajta bánásmódot, mindhárom megtartotta ugyanazt a VRAM és buszkonfigurációt. Az RTX 50-es sorozat egésze azonban sokkal gyorsabb GDDR7 memóriát használ, ami már önmagában is frissítést jelent.

Az, hogy ezek a specifikációk hogyan csapódnak le a valós teljesítményre, csak akkor fog kiderülni, ha mi magunk is megvizsgáljuk ezeket a GPU-kat.

RTX 50-es sorozat: mobil GPU-k

Kép forrása: https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-everything-we-know-so-far/#dt-heading-rtx-50-series-specs

Kissé váratlanul az Nvidia keynote-ja nem kizárólag az asztali GPU-kra koncentrált. Valójában a gamer laptopok is nagy szerepet kaptak a prezentációban, és a notebookos játékosoknak is van miért izgulniuk.

Az Nvidia és partnerei szinte a teljes RTX 50-es sorozatú kártyákkal készítik elő a laptopokat, beleértve az RTX 5090, RTX 5080, RTX 5070 Ti és az RTX 5070-et. Az RTX 5060 Ti, az RTX 5060 és az RTX 5050 még nem került szóba, de minden valószínűség szerint valamelyik (ha nem is mindegyik) később érkezik.

Az egyetlen dolog, amit ezekről az új laptop GPU-król tudunk, az a másodpercenkénti AI tera műveletek (TOPS) száma mindegyiknél, kezdve az RTX 5090 esetében 1850 TOPS-sel (ami az asztali RTX 5080-hoz hasonló) és az RTX 5070 esetében 800 AI TOPS-sel. Ez a laptop lenyűgöző, mivel Huang állítása szerint az RTX 4090 teljesítményével vetekszik majd. Asztali vagy laptop verzió? Ez most még nem világos, de én laptopra tippelek.

Sok ilyen laptop márciusban válik elérhetővé. Az Nvidia partnerei, mint például az MSI, máris elhintettek néhány információmorzsát a hamarosan megjelenő kínálatukból.

RTX 50-es sorozat: dizájn

Kép forrása: https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-everything-we-know-so-far/#dt-heading-rtx-50-series-specs

A Founders Edition RTX 5090 talán a legnagyobb meglepetés a 2 foglalatú (slotos) kialakításával. Valójában az RTX 5090 és az 5080 pontosan ugyanolyan méretű, mint a nagyobb RTX 4080 és 4090. Az új kialakítás továbbra is két ventilátort használ, de ezek most már ugyanazon az oldalon vannak, ellentétben az előző generációval, amely két tengely áramlású kialakítást használt.

A korábbi évekhez hasonlóan az RTX 5070 Ti-ből sem készül Founders Edition.

Természetesen a kártyapartnerek kétségtelenül sokkal nagyobb változatokat fognak készíteni ezekből a kártyákból, amelyek több mint két foglalatot foglalnak el. Valójában egyelőre az RTX 5090 Founders Edition az egyetlen, amely készen áll az Nvidia SFF programjára, ami arra utal, hogy a partnerek kártyái lényegesen nagyobbak lesznek.

RTX 50-es sorozat: architektúra

Kép forrása: https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-everything-we-know-so-far/#dt-heading-rtx-50-series-specs

Azt már biztosan tudjuk, hogy az Ada Lovelace folytatása a Blackwell nevet kapja, David Blackwell amerikai matematikus tiszteletére. Az új fogyasztói GPU-k a TSMC 4NP eljárásán alapulva készülnek, ami egy 4 nm-es node-ot jelent. A kártyákkal kapcsolatos korai kiszivárgások azt sugallták, hogy az Nvidia 3 nm-es eljárásra vált, de ez nem vált be.

A termékcsalád a csúcskategóriás GB202-től kezdve a GB203, GB205, GB206 és a belépőszintű GB207-es chipeket tartalmaz. A GB207-et azonban még nem láttuk. Az RTX 5070 a GB205-ös architektúrán fut, így vélhetően az RTX 5060 is a GB207-est fogja használni, de az Nvidia még nem jelentette be a termékcsalád olcsó verzióját.

A Blackwell fogyasztói GPU-k pontos architektúrája egyelőre ismeretlen. Bár az Nvidia megosztotta az egyes kártyák specifikációit, és részletezte, hogy mitől jobbak az előző generációnál, még nem minden kristálytiszta – de ez már nem sokáig marad így. Az első két GPU kevesebb, mint egy hónap múlva jelenik meg, így a megjelenési dátum közeledtével többet fogunk megtudni.

Az Nvidia azonban a CES 2025 során további információkat árult el. Amint azt a „Tom’s Hardware” megosztotta, a technológiai óriásnak teljesen újra kellett definiálnia a nyomtatott áramköri lapot (PCB-NYÁK), hogy támogassa azt a fajta energiafogyasztást (és igazából csak az általános teljesítményt), amit az új architektúra képes biztosítani. A GPU, amiről az Nvidia beszélt, természetesen az RTX 5090 volt a GB202-es chippel.

A NYÁK három részre oszlik, a fő NYÁK-on található a hatalmas, 30 fázisú VRM, a bőséges mennyiségű VRAM és a GB202 chip. Ez az egyetlen része a NYÁK-nak, amit az Nvidia a bemutató során leleplezett, ami – bár kicsi – mégis egy 92 milliárd tranzisztoros, erős GPU-nak ad otthont. A hiányzó darabok közé tartoznak a kijelző kimenetek, a PCIe rács és a ventilátorok tápcsatlakozói. Ez valóban egy olyan dizájn, amilyet még nem láttunk.

Tekintve, hogy még a monstrum RTX 5090 is csak egy kétfoglalatos kártya, az Nvidia-nak többet kellett tennie, mint egy új NYÁK-dizájnt megvalósítani. A hűtőrendszert is kicsit átalakította, és hőpaszta helyett folyékony fém hőfelületi anyagot (TIM) használt.

Az Nvidia bevezette az RTX Neural Shadereket is, amelyek a programozható shaderekbe  MI-t visznek. Ez viszont valós időben fokozza a világítást és más, minőséggel kapcsolatos funkciókat a játékokban.

Bár Blackwell még mindig nagyon új, már így is rengeteg bajjal kellett szembenéznie. A „The Information” friss jelentése szerint az Nvidia adatközpontokba szánt GPU-jai túlmelegedési problémákkal küzdenek, ami késedelmeket eredményezett az MI-tréninghez használt szerverállványok telepítésében. Reméljük, hogy a teljesen eltérő formavilág és a hűtés megfontolt megközelítése miatt ezek a problémák soha nem jutnak el a fogyasztói GPU-khoz.

RTX 50-es sorozat: DLSS 4

Kép forrása: https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-everything-we-know-so-far/#dt-heading-rtx-50-series-specs

Jensen Huang szerint az Nvidia Deep Learning Super Sampling 4 „a jövőbe lát”. Ez merész állítás, de a korai információk alapján úgy hangzik, hogy a frissített felskálázási és képkockagenerációs technológia nagy szerepet fog játszani az új GPU-generáció sikerében.

A DLSS 4, és annak neurális renderelési képességeivel magyarázza Huang, hogy az 550 dolláros RTX 5070 a hírek szerint az 1600 dolláros RTX 4090-zel vetekedhet. A beszéde során Huang kifejtette, hogy a pixelek nagy részét az Nvidia Tensor magjaival generálják, és ennek eredményeként csak a szükséges pixeleket renderelik, míg a többségét az MI segítségével.

„A számítógépes grafika jövője a neurális renderelés” – mondta Huang.

Kép forrása: https://www.digitaltrends.com/computing/nvidia-rtx-50-series-everything-we-know-so-far/#dt-heading-rtx-50-series-specs

A DLSS 4 a DLSS 3 által megismert (és többnyire élvezetes) keretgenerációt viszi tovább, és magasabbra teszi a lécet. A legújabb frissítés bevezeti a Multi Frame Generationt, amely az Nvidia szerint növeli a játékteljesítményt azáltal, hogy minden egyes renderelt képkockához akár három képkockát is generál.

Ez állítólag akár nyolcszorosára növeli a másodpercenkénti képkockaszámot (fps), és az Nvidia példa referenciái ezt meg is mutatják. Az RTX 5090 állítólag 4K-s felbontásnál lenyűgöző 240 fps-re képes teljes ray tracinggel, ami vélhetően az útvonalkövetést is magában foglalja.

Az Nvidia először a DLSS 3-mal vezette be a képkocka generálást, de a DLSS 4 egy új, jelentősen gyorsabb AI modellel érkezik, amely a jobb teljesítmény érdekében csökkenti a számítási költségeket. A modell állítólag akár 40%-kal gyorsabb, miközben akár 30%-kal kevésbé VRAM-igényes. Az Nvidia emellett megszabadult a hardveralapú optikai áramlástól, amit az RTX 40-es sorozatban láthattunk, és egy MI modellel váltotta fel.

A DLSS 4 még mindig megterhelő a GPU számára, de az Nvidia hardveres fejlesztésekkel is kezeli a kihívást. Bevezette az ötödik generációs Tensor magokat, amelyek állítólag akár 2,5x nagyobb MI feldolgozási teljesítményt nyújtanak, mint az előző generáció. Van még hardveres Flip Metering és egy továbbfejlesztett kijelzőmotor is.

Összességében a DLSS 4 minden 16 pixelből 15-öt generál.

A január végén megjelenő új GPU-kkal együtt a DLSS 4 már a kezdetektől elfogadott lesz. Körülbelül 75 játék fogja támogatni a DLSS 4-et, és ebben olyan AAA-címek is benne vannak, amelyek a legtöbbet profitálhatnak belőle, mint például az „Indiana Jones and the Great Circle” és a „Cyberpunk 2077”.

RTX 50-es sorozat: teljesítmény

Az Nvidia jelentős állításokat tett az új 50-es sorozatú kártyák teljesítményéről, mondván, hogy megduplázzák elődeik teljesítményét. Ez vonatkozik a játékokra és az MI és a kreatív alkalmazásokra is. Az egyetlen közvetlen összehasonlítást az Nvidia az RTX 5070-re tette, amely állítása szerint most már az RTX 4090-cel van egy szinten.

Ez elég nagy ugrásnak hangzik, de ne feledjük: a DLSS 4 többkockás generálási funkciójának hátterében áll. Az Nvidia legtöbb teljesítményre vonatkozó állítása és grafikonja tartalmazza a DLSS 4-et, így nehéz pontosan tudni, hogy a teljesítménykülönbség mekkora, amikor a tiszta renderelésről van szó.

Kapcsolódó termékek